måndag 3 augusti 2015

Stilla afton

Vilken underbar dag! Inte många dagar som det är i stort sätt vindstilla här på slätten. Idag har det fixats i trädgården. Efter kvällsvattningen passade jag på att ta foto på hur det ser ut i trädgården så här i början av augusti, vilka jag tänkte dela med mig av. 


I bild syns min stora rabatt o min "favorit" rabatt. Den stora fanns när vi flyttade hit men innehållet har ändrats över tiden. I den lilla rabatten framför har jag gjort precis så som jag säger att man inte ska göra, planterat en av varje. För att få en snygg rabatt så bör man plantera flera av samma sort, i grupper. För att få snygga grupper så sätt udda antal. Låt gärna samma perenner återkomma på flera ställen i rabatten. Men anledning till att jag inte gjort så i denna rabatten var att jag ville dels sätt några favorit perenner, men även testa några för trädgården nya sorter o se hur de passar ihop. 


"Favorit" rabatten


Stora rabatten, den främre delen består av längre perenner och många av dem är kryddväxter. Den var tänkt som endast örtagård från början, men den har med tiden blandats upp med andra perenner med. 


Hemerocallis - Daglilja. De finns i många fina färger, jag har 3 olika sorter. Som namnet antyder blommar de bara en dag men som tur är så ger samma planta många blommor. 


Dagliljor på rad!


Tredje sorten av daglilja hos mig



Hosta - Funkia


Isop, Blodtopp, Stjärnflocka, Mynta
Franskt kungsljus i örtagården i stora rabatten.


Bolltistel 


En hög Blodtopp


Underbar kambo Blod topp, Kransveronika, Rosenflockel och gräs om jag kommer ihåg rätt är ett Tuvrör.


Olika nyanser av grönt, Jättedaggkåpa, Alunrot och Koreansk plymspirea


Vit Kransveronika 


Kärleksört i knopp


Elefantgräset har verkligen blivit pampigt i år


Detta är rabatten bakom uthuset. Två stora bågar med Elefantgräs mellan. Den blommar mest på våren och försommaren. Men grönt och vinrött är med vackert. Denna rabatten är uppbyggd med grupper av samma perenner och vissa av sorterna återkommer på flera ställe. 


Solbrud och Jättedaggkåpa 


Humle


Sommar Malva i Trädgårdslandet


Tvillingsporre och mörk Petunia i krukan utanför dörren 


Agapanthusen på altanen blommar snart


Kvällen i trädgården avslutas så som många andra kvällar på det senaste genom snigeljakt... 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar