tisdag 25 augusti 2015

Snusmumrik och Höstanemoner

Ja man kan ju undra när man ser denna rubriken. Kärt barn har många namn och detta bör ju gälla även för pälsklingar! 


Denna gossen är min bästa hundkompis. Hans namn är Kylle men jag har många smeknamn på honom. Snusmumrik är ett av dem, det har kommit till på någon av våra alla promenader när han gått med nosen i marken och luktat på allt och jag frustrerat vill gå på! Nu mer löser vi det med ett uppdrag till Kylle, nämligen bära en fin pinne i munnen! 


Ni kommer säkerligen se mer av denna skäggiga sötnos framöver! 

Det är bara att inse att sommaren börjar närma sig sitt slut... 


Varje år vid denna tiden blir jag lite förskräckt när höstanemonerna blommar. Är det redan höst? Nä just de de blommar ju under sensommaren! 



Höstanemon tillhör släktet Anemone - Sippor. Samma släkte som våra kära vårbringande vitsippor. 

Redan 1855 kom höstanemonen under det svenska namnet japansk sippa till Stockholm, så även denna passar bra i mormorsträsgården. Den passar bra in inte bara för sin ålder men även på grund  av sitt härliga utseende. Blommorna sitter som i klasar på sirliga stjälkar. De lyser upp fint i rabatten så här på sensommaren. 



På blomsterspråket så betyder Anemon - Övergivenhet. Jag brukar ha lite funderingar till varför jag tror att växten kan ha fått den betydelsen, men denna var svår. Släktnamnet anemone heter i gamla trädgårdsböcker vindblomster vilket kommer från det grekiska ordet anemos vilket betyder vind. Ja vem vet vilka övergivna platser som vinden kan föra anemonerna till...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar