måndag 24 augusti 2015

Kombinationer i perennrabatten nr 2

Nedan ser ni skiss på Coop rabatten. Namnet beror helt och hållet på att den ligger vid Coop. Perennerna går i samma färgskala som gamla Konsums logga, vit o blått. Detta var inget jag la någon tanke på när jag rita den men fick höra från min kollega efteråt, vilket jag tycker är lite komiskt!
 
En stor och väldigt fin ask hade sett sina bästa dagar efter askskottsjukan gått hårt åt den. Det var inte mycket annat att göra än att fälla den. Asken var placerad i en upphöjdbädd med perenner som även de sätt sina bästa dagar, så det var bara att börja om. 
 
När ett pampigt träd gått ur tiden är det svårt att välja ett nytt träd för att fylla tomrummet. Vad man än sätter känns det litet. Vi valde Robinia pseudoacacia ’Bessoniana’ en sorts Robina. Robiniorna har ljusgenomsläpplig och sirlig krona. Viktigt då jag inte vill att platsen ska bli för mörk. Men framförallt valde vi sorten för att vi tror att det är ett träd som kan fixa ståndorten bra. Tåligt gatuträd, snabbvuxet, tork och värmetåligt.
 
Den första siffran i fältet är vilken sorts perenn det är enligt växtlistan nedan. Inom parantes så står antalen som ska vara i varje fält. Tänk även på att de olika sorternas perenner återkommer på par eller flera ställen i rabatten.

 
1. Nepeta x faassenii 'Kit kat' - Kantnepeta
2. Artemisia stelleriana 'Boughton silver' - Sandmalört
3. Hyssopus officinalis 'Albus' - Isop vit
4. Iberis sempervirens 'Schneeflocke' - Vinteriberis
5. Salvia nemorosa 'Caradona' - Stäppsalvia
6. Iris germanica 'Florentina' - Tysk iris lilla sort
7. Eremerus robustus - Jättestäpplilja även kompletterat med om jag kommer ihåg rätt Miscantus 'Gracillimus'
8. Agastache 'Blue Fortune' - Anisisop
9. Aquilegia vulgaris 'Nivea' - Akleja vit
10. Verbascum chaixii 'Album' - Franskt kungsljus

 
 
Foto från vår - försommar. Nepetan har precis börjat blomma och aklejorna står i full blom. Längst bak i fotot kan man ana en mörk nyans av lila, det är salvian 'caradona' som är på tillväxt.
 
 
Rabatten är om jag räknar rätt, är inne på sin tredje växtsäsong. 

 
Frodig isop

 
 
Här blommar isopen för fullt i vit. Det blåa havet runt robinian består av anisisop. Här ser man även den ljusgenomsläppliga kronan hos robinian.
 
Tyvärr har jag inga foto på när den lysande vita iberisen möter våren. Men vem vet det kanske kommer ett foto på det till våren...











2 kommentarer:

  1. Snygg kombination! Vad roligt att få planera en offentlig rabatt som man kan se när man ha vägarna förbi. Kan tänka mig att man följer lite extra med hur den utvecklas... :)

    /Kitty

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Det som framförallt är roligt är de gångerna man får höra att allmänheten har glädje av rabatterna!

    SvaraRadera