torsdag 27 augusti 2015

Kunskapens källa

Idag köpte jag min sextioandra "trädgårdsbok". Jag har 2 hyllmeter med trädgårdsböcker. Jag kan säga att det har varit jobbigt de gångerna jag flyttat. Men nu här på slätten hoppas jag att det dröjer ett bra tag till nästa gång. Ja jag vet inte riktigt om det är friskt att ha så många böcker inom samma ämne, men alla böcker är unika och det finns en anledning till att jag köpt dem. Den stora källan till kunskap får jag säga är studie tiden och det dagliga arbetet, där är böckerna ett bra komplement och uppslagsverk. I kväll så tänkte jag visa mina favoriter och de som jag använder mest i min vardag.


Detta är mina hyllplan med böcker inom det gröna. Här är dock någon annan bok med från studietiden som inte är helt om det gröna. Dock är inte alla mina böcker i hyllan än, de nyinköpta kommer nog ta ett tag innan de hamnar här.


Ja här är dem. Om jag ska välja ut några av alla mina böcker så är de de här som jag inte skulle vilja vara utan. Alla fyller de en viktig pusselbit. 


De här två är de nya skönheterna hemma hos mig. Åh vad det ska bli spännande att djupdyka i dem. Det jag hunnit titta och läsa är de väldigt bra. För att uppskatta de här böckerna så bör man nog vara trädnörd (vill bara förtydliga när jag skriver trädnörd eller nörd på annat sätt så är det något positivt i mina ögon)! Antingen plugga grönt, jobba inom gröna näringen eller vara väldigt intresserad av träd! För mig är detta rena guldgruvan. Så spännande läsning som väntar. 


Har använt perennaboken mest av de här två, gillar upplägget i den. Bra fakta ruta om varje sort med blomningstid, höjd, läge, härdighet och min favorit är att de har med c/c avståndet. Det finns även beskrivande texter, mycket bilder och historia kring perennerna. Boken tar upp många olika sorter och känns bra uppdaterad. 

På jobb har jag även deras bok lökar och knölar, både den och Gräs & Bambu är upplagd på samma sätt som Perenner.


Denna boken finns i en vit äldre upplaga som jag tror är väldigt vanligt i vårt avlånga land. Har för mig att vi hade den som litteratur på gymnasiet. Detta är nog den boken som jag skulle säga ligger mellan de vanliga trädgårdsböckerna och de där riktigt djupdykande böckerna i kunskapsnivå.


Jag använder mig jätte mycket av plantskolekataloger och Trädguiden. Framförallt på jobb när jag ska välja träd, de har en bra beskrivning av växterna och jag ser vad det kostar redan från början.



En klassiker. Rune Bengtssons Stadsträd A-Z. Oerhört kunnig dendrolog som vi (klassen) fick äran att ha som gästföreläsare på en av våra kurser på Alnarp.


Boken längst fram har jag fått som tack av en gammal chef till mig. Fin bok som jag känner att jag ska plocka ut bokhyllan och njuta av. Örtbibeln har bra upp olika örter och användnings område, spännande att veta. Mossbergs flora är med en klassiker och väldigt bra på de vilda växterna. 


Tyvärr går det sjukdomar på våra kära växter och då är det bra att kunna bläddra och spåna om vad som är problemet.


Det är i denna sötnosen som jag hittar betydelserna på blomsterspråket för de olika blommorna som jag berättat om.

Ni kanske funderar på varför alla böcker är svenska? Det finns säkerligen massvis bra utländskt litteratur men jag är dels ganska dålig på att läsa engelska utan att fastna och tröttna. Men inte bara det, de svenska böckerna är anpassade till vårt klimat. Jag hoppas att ni fått inspiration till nya böcker att skriva upp på önskelistan! 

3 kommentarer:

  1. Intressant! Med så mycket kunskap i bokhyllan vet jag vem jag ska fråga om råd ifall jag behöver det! :) kram

    SvaraRadera
  2. Hej kära Matilda. Jag älskar också böcker, det är så mycket kunskap som man bara kan få njuta av... Fast i mitt fall handlar det om andra böcker! Inte konstigt att du är så kunnig och duktig.
    Kram Anneli

    SvaraRadera