fredag 14 augusti 2015

Kombinationer i perennrabatten nr 1

Det är inte det lätt att komma på hur man vill ha sin perennrabatt och vilka växter man ska använda för att få blomning så stor del av säsongen som möjligt. Perennrabatten ni nu ska få skifta bekantskap med har jag ritat på jobb och jag tänkte berätta mina tankar bakom och visa hur resultatet blev. 

För att få en fin och blommande perennrabatt över hela växtsäsongen, så gäller det att hitta olika perenner som blommar vid olika perioder och kombinera dem för en så lång blomning som möjligt. För att rabatten inte ska bli plottrig så sätt perenner av samma sort i grupper och låt dem återkomma på flera platser i rabatten. För att få snygga grupper så sätt udda antal av växterna. Ett bra sätt att planera sin rabatt är att göra en skalenlig skiss.  



Skiss/ ritningen ovan så ser ni att det står nr i varje fält, vilka står för vilken växt som ska vara på platsen enligt växtlistan (detta är en del av ett större projekt och där av att nr inte börjar på 1).

8. Ilex crenata 'Convexa' - Japansk järnek
21. Agastache 'Blue Fortune' - Anisisop
23. Astrantia major 'Alba' - Stjärnflocka (vit)
25. Calamangrostis x acutiflora 'Karl Foerster' - Tuvrör
26. Echinacea purpurea 'Alba - Rudbeckia (vit)
29. Nepeta x faassenii 'Walker's Low' - Kantnepeta
30. Pulsatilla vulgaris (blå sort) - Backsippa
31. Salvia nemorosa 'Caradonna' - Stäppsalvia
32. Stachys byzantia 'Silver Carpet' - Lammöron
34. Galanthus nivalis - Snödroppe



Skissen ovan visar växtvalet i den upphöjda bädden.Om ni tittar på ritningen så är norr upp och bilden är tagen från norr mot söder, om ni vill försöka lista ut vilken växt som ser ut hur så får ni vrida ritningen... eller bara fråga mig!  

På platsen har tidigare varit en gammal fontän som vi tog beslut på att ta bort vid ombyggnaden. För mig var det viktigt att behålla formen av fontänen som stått på platsen men göra något annat istället. Det blev en mur som är i lagom sitt höjd för att man ska kunna sitta och lukta på blommorna, om man så skulle önska. När jag planerade rabatten och valde växter så var det just vatten jag tänkte på. Blått-lilla-vit i olika nivåer. Som ni ser så är perennerna till höger på fotot högre än till vänster, jag hade en tanke på vatten som faller och ebbar ut. Nog ingen annan än jag som tänker på det men det var en utgångspunkt för mig när jag valde och placerade perennerna. 



Sittvänligt kant. De mjuka silvriga bladen tillhör perennen lammöron.


Själva "vattenfallet". Anisisop är den högsta av de blå-lilla perennerna, blommar för fullt nu. Stäppsalvia 'Caradonna' har riktigt mörka stjälkar och mörkt lila blommor. 



Nu får vi se hur detta går, reste mig 2 minuter från skrivbordsstolen och genast har Kenzo hoppat upp och lagt sig. Kenzo är katten med de stora tofsarna i öronen. Hon gillar att vara nära men inte på, någon lite stund går bra men inte för länge. Hon hoppade ner när efter jag skrivit första meningen när hon inte fick ha stolen för sig själv. 

Närmast i bild är en oerhört tacksam perenn nämligen kantnepeta. På jobb använder jag mig mycket av denna perennen, den är rätt anspråkslös och blommar härligt och länge. Det pampiga gräset är tuvrör.


Så som skummet på vattnet så ville jag få in vitt, här i form av en vit rudbeckia. Det finns även vit stjärnflocka i rabatten men den blommar dels lite tidigare även om den håller blommorna länge. Men  den syns inte till så mycket då detta är första säsongen och tror så här i efterhand att jag skulle placerat dem längre mot kanten då de andra perennerna är högre och döljer dem en del. Som jag sagt tidigare så blir man aldrig fullärd, utan man lär sig ständigt när man har med levande ting att göra. 

Under tidig vår som kommer snödroppar sticka upp i rabatten och längre fram på våren blå backsippa. På vår-vintern är iallafall min längtan efter våren så stor så de där första lökarna och perennerna inger sån förhoppning av vad som komma skall.


På några av fotona så kan man ana en lite buske. Jag har valt att sätta 3 st japanska järnekar som med tiden ska klippas till klot. De påminner en del i sitt uttryck om buxbum, jag ville prova järneken istället då buxbumen är drabbad av en sjukdom. 

Jag sitter och funderar lite på en uppföljning till det här inlägget om en annan blå-lilla-vit perennrabatt jag ritat. Ni får gärna höra av er om ni har frågor/undringar eller tips på vad ni önskar ett inlägg ska handla om antingen i kommentarer eller på tildaitradgarden@gmail.com vilken ni även finner under Om mig!

2 kommentarer:

  1. URSNYGG RABATT! Precis min stil på växtval!
    /Kitty

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Kitty! Vad roligt att höra!

    SvaraRadera