måndag 3 augusti 2015

Skörda frö

Tänkte visa hur man kan ta frö från Akleja och Fingerborgsblomma som jag berättat om i tidigare inlägg


Så här ser fröställningarna på Akleja ut när de är mogna för att skörda fröna. De är bruna och något torra.


Vänd upp och ner på fröställningarna och kläm lite på dem så ramla fröna ut. Fröna är svarta när de mogna. Man kan även låta fröställningarna vara så frösår de sig själv på platsen runt där de står.


Men att plocka frön och dela med sig med sina vänner gör att man får nya färger till sin trädgård. 


Mogen fröställning på Fingerborgsblomma. Frökapsel är ljust bruna och börjar öppna sig. Gäller att passa på innan fröna ramlar ut.


Här ser ni mängder av mogna bruna frö redo att plockas eller självså sig på platsen.


Fingerborgsblommans frö. 



2 kommentarer:

  1. tack för din info, jag har jättemycket akleja i min trädgård men allt är blått el snarare blålila
    Har 2 st vita och en råsa som jag skulle vilja ha fler av och nu vet jag
    Men varför så mkt blått, hela min trädgård drunknar i blå blommor, är de starkare på ngt sätt eller?? Vet du??

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att du har mycket Aklejor. Jag kan tyvärr inte svara på varför du bara får blåa. Men försök att polinera dina vita och rosa med sig själva. Ta en pensel och "vispa" runt. Jag tror att de blå är en typ ursprungs färg och där av att den går tillbaka till den.

    SvaraRadera