fredag 7 augusti 2015

Min Trädgårdshistoria

Ja vem är jag då och vad kan jag om trädgård? En sak är säker, man blir aldrig fullärd när det gäller trädgård och växterna i den. Men efter att ha ägnat 14 år, det är helt galet men ja14 år är det åt trädgårdsrelaterad studier och jobb så hoppas jag att jag lärt mig en del iallafall.


När jag var liten hade jag en låtsashund. Det kan ju så här i vuxen ålder låta lite tokigt men så var det. Det var viktigt att mamma höll upp dörren så den kom in. Någonstans här började det. Låter det konstigt? Ja det kan jag hålla med om, men det finns en logik. Längtan efter djur var stor så som den säkert är hos många barn. Mina föräldrar tycker med om djur och framförallt då hundar. Men just den kärleken till djur och hela dagar på jobb så väntade de till de gick i pension för att skaffa en fyrbenting. Men i denna djurlängtan så hade jag mina växter. Flickrummet fylldes av växter och blev lite av en djungel. Kommer framförallt ihåg en yoccapalm, som jag fick stötta med blomsterpinnar och binda upp. Mamma brukar berätta att jag sa -Ja jag har ju mina växter! 
På promenaderna vid Krankesjön visade pappa mig olika träd och deras blad för att lära mig vad de olika var för sorter. Mitt första trädgårdsprojekt var att göra en kryddträdgård av den gamla sandlådan hos mina föräldrar.





Kryddträdgården hos mina föräldrar foto tagna sommaren 2006

Det blev dags för gymnasieval och Naturbruksskolan Hvilan verkar trevlig. Jag var först inne på att söka till floristlinjen då jag hade praktiserat i nian i en blomsteraffär. Pappa frågade mig då om jag skulle binda bröllops och gravbuketter hela livet. Nä det lät ju faktiskt inte som något för mig vid närmare eftertanke. Naturbrukslinjen med inriktning Trädgård och anläggning blev det. 3 år senare hade jag en bra grund att stå på. Hade lärt mig massa olika växter, hur man lägger plattor, hur man skördar vitkål och så mycket mer! Men målet var inställt på SLU i Alnarp och landskapsingenjör. Tack vare att jag pluggat och stått i på Hvilan så kom jag in! 3 års universitetsstudier ännu mer växter men även så mycket annat! Jag kommer inte ihåg alla kurserna idag men det är en bred utbildning inom det gröna. På en mer storskalig nivå än den lilla trädgården. Men charmen med utbildningen är att i med att den är så bred så finns det så många olika typer av arbeten som passar en landskapsingenjör.


Slottet i Alnarp

6 års gröna studier och 5 somrar på kyrkogården senare så skulle jag ut i det riktiga arbetslivet. Det var inte det lättaste. Jag är för hemma kär så ville inte lämna Skåne. I 4,5 år efter Alnarp innan jag fick det arbetet jag är på idag, arbetade jag på en rad olika arbetsplatser alla inom den gröna sidan på olika sätt. Det var ingen lätt tid med tanke på lågkonjunkturer och att i stort sätt alla praktiska trädgårdsarbeten är säsongsberoende. Men jag lyckades alltid hitta jobb (utom vintrarna då)! Jag samlade på mig en mängd olika erfarenheter, vilka jag är glad för idag. Jag har arbetat som: stenförsäljare; skötselarbetare med framförallt kommunala byggnader så som skolor och ålderdomshem; kyrkogårdsarbetare; skötselarbetare på allmänna ytor mest tömma papperskorgar och plocka skräp (tyvärr); gardencenter på sommarblomsavdelningen och i kassan; plantskola med orderplock av perenner och även på odlingen. Men den som väntar på något gott! Efter en hel del påtryckningar av min sambo fick jag iväg en ansökan och fick jobbet! Idag arbetar jag på en kommun som landskapsingenjör med drift på gata och framförallt park samt parkutveckling. 



Vår-vintern 2011 flyttade jag ut på landet där jag och min sambo hyr en lägenhet och vi blev med trädgård. Jag har mängder med foto på alla vackra växter och genom denna blogg så hoppas jag att jag kan dels dela med mig av foto samt tips och råd. Men även för min egen del få trädgårdssäsongen att bli längre...


Jag i Bohuslän













2 kommentarer:

  1. Hej Matilda. Tack för din fina presentation!
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Tack Anneli för dina fina kommentarer! Kram

    SvaraRadera