söndag 24 januari 2016

Vinter vackert

Skåne har på de senaste befunnit sig i ett vackert fruset tillstånd! Det är inte varje vinter vi skåningar får känna på kyla och njuta av ett vitt landskap. Idag tänkte jag dela med mig av lite vinter foto jag tagit. 

Med tanke på att vi har haft mer än -10 så hoppas jag på att det tagit på beståndet av mördarsniglar! 

Vinter promenad på skånska slätten 



Hybrid trollhasslen blommar så fint trots snön på Eslövs Kyrkogård

Många som plockat fram skridskorna och åker på Trollsjön i Eslöv

Solbelysta ekar i Trollsjön

Björk i vinterskrud


Blodbok i Eslövs Stadspark

Här är en av anledningarna att jag väntar med att klippa ner perennerna tills våren! 
Frost nypta perenner, ge perennerna ett mervärde även på vinter!

Gräs ska inte klippas ner förren till våren. Detta på grund av att roten kan frysa i sönder. Om man klipper av de rörliknande gräsen på hösten så får man ner vatten till roten som på detta sättet gör att den kan frysa i sönder. 

Detta var allt för idag. Det är slask ute och jag längtar efter våren! 

4 kommentarer:

  1. Jättevackra bilder!
    Ni har verkligen besvärligt som har så mycket mördarsniglar, hoppas många strukit med i vinter! Här uppe hos oss i Österbotten (Finland) har jag senaste åren hört om enstaka fall, så änsålänge har vi bara de små som äter hål på bladen.
    /Kitty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kitty!
      När vi flyttade hit för 5 år sedan hade vi inget problem med mördarsniglar. Jag har lite olika teorier på hur vi kan fått hit dem, med hoppas verkligen att kylan tar lite knäcken på dem! Håller tummarna för att ni aldrig får några!/ Tilda

      Radera
  2. Hej Kära Tilda. Så fina bilder!
    Stor kram Anneli

    SvaraRadera