lördag 30 januari 2016

Vår "lilla" kökssoffa!

Jag har förutom trädgården en förkärlek till gamla grejer, när det gäller heminredning. Dock i lagom mängd, om det nu finns något lagom. Vårt hem består av en mix av gammalt och nytt. Framförallt har det blivit mörka ekskåp, de tar lite plats så efter det 4st har jag fått sätta stopp. Köksskåpet är fullt med vackra framförallt Rörstrands tallrikar och hur många plåtburkar jag har vet jag längre inte. 

När vi flyttade ihop den där kalla vintern för 5år sedan så hade vi vars ett bohag och jag tänkte väl att jaja om typ 3 månader så borde vi kommit i ordning. Riktigt så blev det inte. Man bygger inte ett hem på några dagar. Det växer ständigt fram och förändras. Vi gick på fasta loppisar och kollade på blocket där i början. 

Idag så tänkte jag visa en förvandling som jag inte riktigt trodde var möjlig. Ibland får man bara lita på den andra, även om det kan vara svårt..



På en av loppisarna fick min sambo syn på denna. Är han galen?? Han brukar aldrig säga något om heminredning eller vilja ha speciella möbler men denna den skulle han bara ha! Jag kollar på prislappen 1100kr, nä det är för mycket. Det visade sig att prislappen var kvar från att de fått in den via en annan loppis och vi fick lägga ett bud vad vi ville ge. Har för mig att vi sa 500kr, och de nappade. Jaha? Vad gör vi nu? Ful som bara den men vist har den potential.  


Vi lyckades få hem den och man ser ännu tydligare på denna bilden hur äckligt och slitet tyget var. 



Vi tog massa foton på hur tyget var fastsatt under tiden vi tog av det gamla, för att underlätta för oss när det nya tyget skulle på. 





Så här såg soffan ut "naken" utan tyg. 


Vi valde att måla soffan i vit, med tanke på hur dålig ytan på träet var. Jag ska vara ärlig och säga att jag har inte gjort så mycket med soffan, det är Björns hantverk alltihopa. 



Vi var inte riktigt överens om vilket tyg vi skulle ha. Det blev ett randigt med benvit och mellanblått. Jag ville ha ett lantligt, det är väldigt fint men inte det mest praktiska. Men jag skulle alla gånger välja samma igen!


Tänkte visa några foto på soffan när det är fest! Som ni ser så har soffan fått ett mörkblått band mellan tyget i ryggen och träet. Detta bandet är en av de få sakerna jag gjort på soffan. 


Julfirandet i fjor!



Ja det var allt om vår "lilla"  kökssoffa..








1 kommentar:

  1. Hej Matilda. Vilket fint jobb ni har gjort med den fina soffan!!!
    Kram från Shabby chic stugan.

    SvaraRadera