torsdag 16 juli 2015

Tätt i perennarabatten

Jag har aldrig förståt tjusningen med bar jord i rabatter. Visst i början när rabatten är ung o innan plantorna växt till sig men sen tycker jag att ju tättare och frodigare ju bättre. Idag är jag på besök i min första trädgård, där trädgårdsintresset började hos Mor och Far. 


De har en avlång rabatt som går under namnet just avlångarabatten. I denna växer det så det knakar, ingen bar jord så långt ögat kan nå! Så klart finns det fördelar och nackdelar med allt. Om man har en rabatt där var växt har sin plats och bar jord mellan så vet man var varje växt är och det är inte risk att de större plantorna kväver de andra växterna. Men det blir ett fasligt ogräsrensande för att hålla all bar jord ogräsfri. Om man då istället har en tät rabatt så får man lite då och då se till så att alla växterna får plats genom att dela och klippa tillbaka de som sprider sig mest. Även rycka upp de där få ogräsen som kommer upp bland allt det andra. Men jag tycker just att detta är charmen! Att saker och ting förändras. Vad gör väl det om den ena växten tar över lite? På fotot ser ni en häck av lavendel som ram mot uteplatsen, de limefärgad blommorna är den tacksamma jättedaggkåpan bakom den en skarpt rosa näva o kransveronika. 


Näva (tyvärr vet jag ej sortnamnet) 


Kransveronika


2 kommentarer:

  1. Hej Matilda. Vilken härlig rabatt... hos dina föräldrar.
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Tack Anneli! Blir så glad för dina kommentarer! Kram

    SvaraRadera