måndag 27 juli 2015

Digitalis - den giftiga skönheten

Digitalis eller som den heter på svenska Fingerborgsblomma. Väldigt vacker och väldigt giftig. Jag ser inga konstigheter att ha giftiga växter i trädgården, så länge man vet om att de är giftiga. De flesta växter som är giftiga måste man förtära för att de ska vara giftiga för oss, och vist det händer att jag äter mina blommor men dock bara de ätliga! Jag kanske ser på det annorlunda om det vistas små barn i trädgården, men enligt giftinformationens hemsida så är det ovanligt med förgiftning hos barn av just fingerborgsblomma. Digitalis är en gammal medicinalväxt vars glykosider man använder i olika sorters hjärtmedicin. Nu när ni vet att ni inte ska tugga i er denna skönhet så tänkte jag berätta mer om den.


Fingerborgsblommans blommor är klocklika och passar på fingret som en fingerborg, där av namnet. Jag har nu mer mycket fingerborgsblommor i min trädgård, jag köpte nämligen en fröpåse för några år sedan och sådde upp i små krukor. Det blev hur mycket småplantor som helst som jag sedan planterade ut i rabatterna. Vi har att göra med en bienn växt, nämligen tvåårig. Första året är det en bladroset och andra året går den upp i blom. Men den kan även vara flerårig. I vilket fall så frö sår den sig på platsen och kommer åter på det sättet år från år. I den fröpåsen jag köpte var det blandande färger allt från djupt rosa till vita.


Foto av Therese

Min kära vän Therese som är Biolog och forskar på humlor var ute hos mig tidigare i sommar när fingerborgsblommorna stod i full blom. Hon gladdes så åt alla humlor som mumsade för fullt i trädgården. Hon lyckades fånga två humlor i full action och jag fick lära mig att och man titta nära på den översta humlan i bild så ser man pollenkragarna på humlans bakben och den långa tungan!



För mig är Fingerborgsblomman helt klart en mormorsväxt, den har funnits länge i Sverige och växer förvildad på sina ställe i vårt avlånga land. Ett klart måste för den gammaldags trädgården.


Enligt blomsterspråket betyder Fingerborgsblomma - Ouppriktighet. Vem vet, det kanske har att göra med det vackra yttre och giftiga inre...







2 kommentarer:

  1. Tack Matilda för detta inlägget! Vi har många fingerborgsblommor i Skogsbyn som vi får njuta av i vilt tillstånd.
    Kram Anneli

    SvaraRadera