onsdag 15 juli 2015

Norrvikens trädgårdar



Semesterns första dag bjöd på en tur till Norrvikens trädgårdar utanför Båstad. Parken har fri entré och bjuder på flera rum med olika trädgårdsstilar. Det ena finare än det andra. Jag tänkte dela med mig av fotona jag tog under besöket. 



Villa Abelin har fått sig en ordentlig ansiktslyftning sen jag var på Norrvikens förra gången sommaren 2012. Mitt i siktlinjen skjuter nu en vacker fontän upp. Platsen framför villan omgärdas av pampiga cypresser och tujor, vilket ger platsen en speciellt karaktär. 




Längst sidorna av huvud vägen in i parken kan man skåda välklippta Avenbokshäckar men perenna planteringar framför. Stjärnflockan blommar för fullt och överblommade Allium bollar ger en fin kontrast. Jag tycker det finns en charm i det som inte är uppenbart vackert. Vi tittar gärna på de blommande blommorna men skira skott, fröställningar och enbart grönväxt kan vara minst lika vacker på sitt sätt. 


Vattenträdgården 


Pampiga Hortensior


Daglilja



Hortensians färg påverkas av vilket pH det är i marken.



Tyvärr gör inte bilden riktigt Kopparlönnen (Acer griseum) rättvisa. Stammen är som namnet låter kopparfärgad och extra fint när solen lyser på den.


Renässansträdgården med strikta buxbomshäckar och buxbomsklot i olika storlekar.


I Nordtyska planteringen fann vi ett underbart blått-lila hav av Nepeta och  Nävor.


Japanska trädgården


Japansk lönn


Hjärtformade blad av Katsura


Katsura (Cercidiphyllum japonicum) är ett underbart träd! Klar favorit! Hjärtformade klart grönablad som får fin höstfärg. Katsuran behöver mycket vatten för föredrar att står på fuktiga platser. Kakträd är ett annat namn på Katsuran vilket kommer av att den doftar som spunnet socker eller kaka på hösten när bladen faller till marken









4 kommentarer:

  1. Tack för dagens inlägg! Så fina foton! Jag gillar att du smyger in lite fakta då och då som att hortensians färg beror på pH i marken. Mycket lärorikt! Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack Tessan för att du kommenterar! Blir så mycket roligare att skriva då! Kram

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Matilda! Fina bilder. Hur kan man påverka Hortensians färg?
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  4. Godmorgon Anneli! Tack! 😀 Hortensior utvecklar blå blommor i sur jord o skära blommor i alkalisk jord. Om du vill behålla den blå blomman så skulle jag prova med att blanda upp jorden på platsen du ska plantera hortensian på med rhododendron jord. Jag har inte provat själv men det bör fungera. Kram

    SvaraRadera