söndag 7 maj 2017

Nu är jag tillbaka i trädgården

Nu är jag tillbaka i trädgården! Förra säsongen fick trädgården klara sig utan mig, men den fick  lite omvårdnad av sambon. Jag hade en stor mage och sen en liten bebis att ta hand om mitt i trädgårdssäsongen. Men jag gick runt och njöt av alla blommor mellan ogräset. I år tänker jag ta igen missad trädgårdstid och har flera nya projekt.



Jag har gett upp vårt grönsaksland. Ibland är det bästa man kan göra ge upp och börja om eller göra något annat. Sommaren -15 så kämpade vi att få något att överleva i landet men sniglar, sorkar, massvis med åkerfräken, tistlar och röksvamp. Idag räddade vi det som räddas kunde. Pallkragar har flyttats, sparris, jordgubbar och självsådd krusbär. Jag är lite brydd över hur min sparris ska klara den något bryska uppryckningen mitt i växtsäsongen. Det återstår att se. Jag sådde även squash och slinger krasse.


Min humle är inte så tam och tuktas titt som tätt av gräsklipparen. Vi byggde bågar för par år sedan, som tyvärr inte klarade blåsten. Idag fäste vi upp bågar mot uthuset och hoppas på en grön båge fram mot sommaren.



I förra inlägget visade jag foton på när häcken var nysatt 2011. Nu är den såhär tät och fin.

Måste bara dela med mig av de underbara perenner och lökar som blommar just nu: 


Kejsarkrona


Backsippa


Vårärt


Min sambo samlar på vivor och detta är en av mina favoriter, underbar färg.


Pärlhyasinter lyser upp så härligt. 



Gullvivorna sprider sig, vilket de gärna får göra.


Pingstliljor


Alunrot


Mitt nästa projekt, gammalt symaskinsunderrede som ska få färg och en skiva ska gjutas. Sen ska det fyllas med massa pelargoner.




Innan i våras tog jag sticklingar på mina modersplantor av pelargon. De är nu omskolade och väntar på att få komma ut.


Odla "måste" jag ju med eller utan trädgårdsland! Provar grönsaksodling i krukor. Squash, sallad, mangold, persilja, rädisor och slingerkrasse. 


I krukan i bakgrunden, hoppas jag på att luktärtorna tittar upp. Här hoppas jag kunna sitta och njuta lite i sommar. Men tror mest jag kommer springa efter mitt lilla hjärta ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar