lördag 30 januari 2016

Första mötet med vår blivande trädgård


Egentligen är detta inte första mötet. Första gången vi besökte vårt blivande hem så var det massa snö i Skåne mått mätt. Så det gick inte att se något av trädgården. 

Första fotot jag hittade i datorn från våren 2011 med vår nya trädgård är detta på vår fina krukor utanför dörren! 


Detta är det första foto på själva trädgården som jag har. Jag kommer ihåg att där stod ett provisoriskt staket på gräsmattan som hade fungerat som rastgård till en hund. Att riva det var det första vi gjorde.


Trädgården hade inte blivit omhändertaget på iallafall det sista året och det krävdes en ordentlig vårstädning. Högen på fotot är allt klipp som vi samlade ihop.



Det började titta upp olika sorters plantor ur marken. Vår hyresvärd hade bestämt att vi skulle få en bokhäck ut mot gårdsplanen. Men frågan var ju nu bara vad allt som växte där var för något?! Det fanns massvis av skotten på fotot ovan. 


Vi började flytta plantor från där häcken skulle planteras och gräva till trädgårdslandet.


Rabarbern flyttad! 


På detta fotot ser man allt almsly och två stora almstubbar. Stunben till vänster på fotot stod på en upplavad hög med sten. 


Efter att skotten växt till sig så ser jag att det är massvis med dagliljor! Med tanke på att häcken ska ner och jag inte vet vart jag ska göra av alla så fick de bo i en liten bassäng av sopsäckar ett tag.


Fasaner är här gott om och bra på att skrämmas är de med!



Dagliljorna hamnade på en fin rad som avgränsning där vår trädgård slutar. 



2 kommentarer: