söndag 12 juli 2015

Akleja - Galenskap

Mitt första blogginlägg vill jag tillägna en av mina absolut favoritperenner Akleja (Aquilegia). Det finns massvis olika sorter och färger, vilka gärna korsar sig med varandra och blir till nya spännande kombinationer. 

Men en sak har de gemensamt och det är att de sprider sig. Man vet aldrig riktigt var man har den. Ingen växt för den som är pedant och vill ha koll på sina växter. En Akleja kan man inte tämja utan den växer där den själv behagar. Har sett den växa på trädgårdarnas mest ogästvänliga platser så som singelgångar och den där smala kanten som blir mellan den hårda asfalten och ett staket. 

Aklejan har funnits länge i Sverige och kan gott ses som en riktigt "mormorsväxt". Det lättaste sättet att föröka aklejor är med frö. Låt fröställningarna sitta kvar till det blivit bruna och fröna svarta då är de mogna att plockas. På detta sättet så kan man byta frö med varandra och få in fler spännande färger i sin trädgård. Man kan så de plockade fröna direkt efter man plockat dem eller vänta till våren.

Men vad menar jag med galenskap? Jo enligt Blommornas språk så betyder Akleja Galenskap, varför kan man ju undra... 



Vit fylld akleja tillsammans med en Hosta

Lila-blå Akleja med vit mitt


Aquilegia vulgaris 'Nora Barlow' Rosa- limefärgad fylld Akleja







4 kommentarer:

  1. Hej härliga Matilda! Så fin din blogg har blivit, och äntligen kan man få läsa härliga tips och fråga om råd kanske? Dagens växt "Galenskap" har jag i min trädgård och jag visste inte när det var bäst att ta fröer, så tack för tipset... Berätta gärna om dig och kunskapen som ligger bakom dina råd. Ser fram i mot att följa dina inlägg. Stor kram från Shabby chic stugan Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Anneli! Jag lovar att dela med mig många tips och råd, det ger jag gärna om jag kan! Du har så många goda idéer! Jag får ta och skriva ett inlägg om mig längre fram när jag blivit lite varm i kläderna! Du får gärna ge mer förslag på vad jag ska skriva om :) Stor kram tillbaka!

      Radera
  2. Så fin sida och vackra bilder! Ser fram emot att lära mig mer om växter! :-) kram!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket Tessan! Kram

    SvaraRadera